Kolhydrater, fett och proteiner

Detta inlagg innebar en liten avstickare fran det huvudsakliga syftet med denna blogg.
Men, det ar namligen sa att jag vantar med spanning pa de nya naringsrekommendationerna for norden som vantas komma ut nu i juni (NNR5).
Det har ju varigt trendigt att kora LCHF eller liknande ett tag nu, men dagens forskning tyder fortfarande pa att det ar viktigt att valja "ratt" fetter. Med detta menas da oljor och margarin istallet for de harda fetterna.
Ja, var livsmedelsindustri lagger aven skit i margarin, men nu ar det inte det jag tanker pa i detta fall.
Jag tror nog att proteiner har en effekt vid viktnedgang, eftersom de hjalper dig att kanna dig matt langre.
Samma vikt proteiner haller dig alltsa matt langre an samma vikt kolhydrater.
Men anda, om man ser till vikt, har kolhydrater och proteiner nastan samma antal kcal.
Denna diskussion kan foras i all evighet.
Alla har sina egna teorier.
LCHF tror jag nog kan hjalpa att undvika blodsocker berg och dalbanorna, men i ovrigt, tjaa..
Sjalv har jag stora problem med att ata nyttigt. Jag forsoker i perioder, men speciellt detta socker stjalper mig.
Man kan ju inte vara perfekt heller. Om en muffins gor mig pa battre humor sa valjer jag hellre att vara glad an sur.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser den)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?