Första veckan

Det är synd att jag inte haft internettillgång denna vecka, för det har hänt så otroligt mycket.
Känns som jag aldrig haft en mera händelserik vecka och vet inte helst var jag ska börja.
Detta inlägg kommer att bestå av text, text och åter text. Har fått frågor om bilder på rummet, de kommer senare.
Fredagen var Introduction day vid skolan.
Vi åkte med lokaltrafiken från Uithoorn till Amsterdam och vidare med skolans Pickupservice till Breda.
Vi var sju stycken som åkte med den och det visade sig att vi alla bor i samma område.
Introduktionen var något tal, vi fick lunch och for till stadshuset för att bli registrerade som invånare i staden.
En snabbis för att lämna väskorna i lägenheten, vi hade inte tid att kolla den för det var så bråttom.
Skolan bjöd oss även på middag och öl vid en bar och vi hade fest på kvällen.
Efter baren gick vi till några fransmän på efterfest. Vi hade ingen aning om hur vi skulle hitta hem, ingen hade med någon karta, som tur var hade de en karta i lägenheten och de bodde bara några kvarter från oss.
Lördagen försökte vi orientera oss i staden, levde utan värme och varmvatten och allting var konstigt.
Jag hade tur och fick en härlig rumskompis, en Anna från polen och det är så skönt att ha någon att dela allt med.
På kvällen lekte vi lekar vid Alisja, Kate å Hyeji.
Söndagen for jag på lenkki, hittade vägen till skolan och.. hmm.. vi var nog int till centrum den dagen också. Jo vi skaffade prepaid. Och det viktigaste av allt, vi fick värme och varmvatten och man kunde äntligen duscha och sova utan tre lager kläder. Det var även karneval i centrum på söndagen, alla var utklädda och de for till 11 olika barer och samlade stämplar för att få ett bevis på att de klarat av det. Tänk vasa by night, bara breda, dag, olika åldrar, alla är utklädda, musik och dans på gatorna. Vi var inne på en bar och dansade lite till ett band med olika blåsverk som spelade hollländsk musik, haha.
Måndagen började vi skolan. Vi visste inte var vi skulle vara eller när, men vi var ett gäng på ca 8 personer som bestämde att vi går till halv nie på morgonen. Vi blev visade till en klass och de började me en introduktion. Tyvärr var detta fel klass. De skickade email tie minuter före lektionen var vi skulle vara, shysst.
Sist och slutligen hittade vi nog och vi fick någon slags intro. Ingen bra intro och ingen nyttig information.
I vår klass är vi fyra från finland, tre från polen, ca 7 från holland och ca 11 från frankrike.
Måndag-tisdag-onsdag är lite ihopblandade.
För varenda dag av dessa dagar har vi försökt skaffa internet, fixa saker med skolan och dylikt.
För det mesta här måste man ha ett nederländskt bankkonto, borde få kortet i postlådan på måndag, och då kan jag åka till kontoret för att få pinkod, internetkoder och kontonumret.
Internetfrågan borde jag skriva ett helt inlägg om, det är så krångligt så förklaringen får komma en annan gång.
Använder internet i skolan för tillfället, kommer nog inte få internet på 2-3 veckor ännu.
Köpte en begagnad cykel, men ska åka in till stan för att köpa en ny, för den jag har nu är en barncykel och man kan cykla sakta med den. Kanske nån av koreanskorna vill köpa den, de sa att de ville ha små cyklar. Dessutom får man ta med små cyklar på tåg, så den kan vara bra att ha om jag ska resa runt, vilket jag gärna vill.
Lärarna sa åt oss att även om vi har lediga dagar får vi inte planera resor på dem, men Bram (en holländare på klassen som varit i indonesien ett halvår, skön kille) tyckte att jag inte skulle bry mig om det.
Skolan är annars svår. Såklart på grund av att allting är på engelska, men vi har även hemuppgifter till nästan varje lektion. För er som gått i tekniska är det ungefär som kryssuppgifter till varje lektion, fast för att göra dom måsta man läsa ca 30 sidor.
Det är inte bara dåligt med skolan, det verkar faktist intressant mycket av det vi ska läsa.
Vad jag är förvånad över är att folk snattar här. Anna glömde sin mössa i en datasal, tie minuter senare var den borta och det var Vincent, på vår klass (!) som hade tagit den, den stack ut ur hans ficka och hon konfronterade honom.
Skolan är två byggnader, vi är i den gamla, blää.
De äter inte lunch här i skolan, de tar med sig något litet, som en brödbit hemifrån och äter på rasten.
De första dagarna har jag inte varit hungrig alls, för jag har tänkt på så mycket hela tiden.
Kylan borde jag inte klaga på, för jag vet att temperaturen legat under -20 strecket där hemma. Här har vi haft mellan -5 och -10, men eftersom jag inte har någon vinterjacka ännu har det varit kallt, isande kallt.
Igår var vi på fest till några fransmän på klassen. Otroligt trevlig stämning och alla var så öppna och jag hade diskussioner med holländare, fransmän, tyskar, polskor och finnas. Minus var att de rökte där inne, när de rökte på gick de till ett annat rum men alla mina kläder och håret stinker marijuana idag.
Vi var till en fullproppad bar, dansade lite och sen for vi hem.
Till nattmat verkar det vara dönerkebab som gäller, måste prova på det här någon gång.
Allt detta nya tröttar ut en enormt! Varenda kväll när jag lägger mig somnar jag direkt. Jag har drömt mycket. Mina drömmar är en konstig blandning av engelska och svenska, livet här och livet där hemma.
Vattnet verkar vara hårt här, för det är kalkavlagringar överallt. Det tog ett tag att hitta ättika, som tydligen heter white vineager på engelska, men nu är vattenkokaren och kaffekokaren användbara igen!
Annars har de väldigt mycket färdigförpackat i affärerna. Det är svårt att hitta salladshuvuden, det finns bara dessa påsar med färdighackad sallad.
På onsdagen hade vi en lång skoldag, allting krånglade och jag glömde äta. Resultatet var att jag grät som en bebis när jag kom hem och ville bara åka tillbaka till finland. Flera dagar hade jag gått med gråten i halsen. Men igår kändes det bättre, tror att det var bra att det kom ut.
Som ni märker är allting ett enda virrvarr, men det känns som att vissa saker börjar man har reda på. Hitta vägen hem tex. Håll till godo och jag återkommer snart.

Postat av: Syster

Kämpa på!

Det blir nog bättre och bättre men glöm int att äta ;-)

Roligt att läsa ett ärligt inlägg för det är ju sällan allt fungerar och är tipp topp i början.

Kramar

2012-02-03 @ 15:44:46
Postat av: Bina

Tack! Nä ingen risk, hittade vit choklad med kokos igår, tror det är det som gäller. Kram!

2012-02-03 @ 16:44:20
URL: http://myexperiences.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser den)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?